top of page

        Capitolul I 
  Dispozitii generale

Art. 1.
(1) CirculaÅ£ia pe drumurile publice a vehiculelor, pietonilor ÅŸi a celorlalte categorii de participanÅ£i la trafic, drepturile, obligaÅ£iile ÅŸi răspunderile care revin persoanelor fizice ÅŸi juridice, precum ÅŸi atribuÅ£iile unor autorităţi ale administraÅ£iei publice, instituÅ£ii ÅŸi organizaÅ£ii sunt supuse dispoziÅ£iilor prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă.
(2) DispoziÅ£iile prevăzute în prezenta ordonanţă de urgenţă au ca scop asigurarea desfăşurării fluente ÅŸi în siguranţă a circulaÅ£iei pe drumurile publice, precum ÅŸi ocrotirea vieÅ£ii, integrităţii corporale ÅŸi a sănătăţii persoanelor participante la trafic sau aflate în zona drumului public, protecÅ£ia drepturilor ÅŸi intereselor legitime ale persoanelor respective, a proprietăţii publice ÅŸi private, cât ÅŸi a mediului.
(3) Autoritatea competentă în domeniul circulaÅ£iei pe drumurile publice privind iniÅ£ierea ÅŸi avizarea unor reglementări, precum ÅŸi aplicarea ÅŸi exercitarea controlului privind respectarea normelor din acest domeniu este Ministerul AdministraÅ£iei ÅŸi Internelor, prin Inspectoratul General al PoliÅ£iei Române.
(4) Reglementările privind circulaÅ£ia pe drumurile publice se emit, după caz, de către autorităţile publice centrale sau locale cu atribuÅ£ii în acest domeniu, numai cu avizul Inspectoratului General al PoliÅ£iei Române ÅŸi cu respectarea acordurilor ÅŸi convenÅ£iilor internaÅ£ionale la care România este parte.
(5) Prevederile prezentei ordonanÅ£e de urgenţă se aplică tuturor participanÅ£ilor la trafic, precum ÅŸi autorităţilor care au atribuÅ£ii în domeniul circulaÅ£iei ÅŸi siguranÅ£ei pe drumurile publice ÅŸi în domeniul protecÅ£iei mediului.

Art. 2. Îndrumarea, supravegherea ÅŸi controlul respectării normelor de circulaÅ£ie pe drumurile publice se fac de către poliÅ£ia rutieră din cadrul Inspectoratului General al PoliÅ£iei Române, care are obligaÅ£ia să ia măsurile legale în cazul în care constată încălcări ale acestora.

Art. 3. Circulaţia pe drumurile publice din zona de frontieră şi din alte zone pentru care, potrivit legii, s-au stabilit restricţii se face cu respectarea reglementărilor instituite pentru acele zone.

Art. 4. Controlul circulaÅ£iei vehiculelor aparÅ£inând instituÅ£iilor din sistemul de apărare, ordine publică ÅŸi siguranţă naÅ£ională se efectuează de către poliÅ£ia rutieră, precum ÅŸi de personalul desemnat de către aceste instituÅ£ii.

Art. 5
(1) Administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenÅ£elor ce îi revin, cu avizul poliÅ£iei rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, ÅŸi să le menÅ£ină în stare corespunzătoare.
(2) Administratorul drumului public sau, după caz, antreprenorul ori executantul lucrărilor este obligat să semnalizeze corespunzător, cât mai repede posibil, orice obstacol aflat pe partea carosabilă, care stânjeneÅŸte sau pune în pericol siguranÅ£a circulaÅ£iei, ÅŸi să ia toate măsurile de înlăturare a acestuia.
(3) Autorităţile publice locale sunt obligate să amenajeze staţiile mijloacelor de transport public de persoane, prevăzute cu alveole sau refugii, cu avizul poliţiei rutiere.
(4) Se interzic amplasarea construcÅ£iilor de orice fel ÅŸi practicarea actelor de comerÅ£ pe trotuar sau pe acostament, în parcările amenajate sau pe partea carosabilă, în condiÅ£iile în care acestea ar afecta siguranÅ£a circulaÅ£iei pietonilor ÅŸi vehiculelor.
(5) În perimetrul staÅ£iilor mijloacelor de transport public de persoane pot fi amenajate doar spaÅ£ii:
a) de aşteptare pentru călători;
b) pentru comercializarea legitimaţiilor de călătorie.
(6) În cazul producerii unui eveniment rutier ca urmare a stării tehnice necorespunzătoare a drumului public, a nesemnalizării sau a semnalizării necorespunzătoare a acestuia, precum ÅŸi a obstacolelor ori lucrărilor care se execută pe acesta, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor răspunde, după caz, administrativ, contravenÅ£ional, civil sau penal, în condiÅ£iile legii.
(7) Orice măsură de restricţie a circulaţiei pe drumurile publice se dispune de către administratorul drumului numai cu avizul poliţiei rutiere.
(8) Prin excepÅ£ie de la alin. (7), în cazuri temeinic justificate, poliÅ£ia rutieră poate dispune, fără acordul administratorului drumului public, măsuri temporare de restricÅ£ie a circulaÅ£iei pe drumurile publice.
(9) În scopul asigurării desfăşurării în condiÅ£ii de siguranţă a circulaÅ£iei pe drumurile publice, poliÅ£ia rutieră poate solicita administratorului drumului public executarea sau, după caz, desfiinÅ£area de amenajări rutiere.

Art. 6
În sensul prezentei ordonanÅ£e de urgenţă, expresiile ÅŸi termenii de mai jos au următorul înÅ£eles:
1. acordare a priorităţii - obligaÅ£ia oricărui participant la trafic de a nu îÅŸi continua deplasarea sau de a nu efectua orice altă manevră, dacă prin acestea îi obligă pe ceilalÅ£i participanÅ£i la trafic care au prioritate de trecere să îÅŸi modifice brusc direcÅ£ia sau viteza de deplasare ori să oprească;
2. acostament - fâÅŸia laterală cuprinsă între limita părÅ£ii carosabile ÅŸi marginea platformei drumului;
3. amenajări rutiere - totalitatea construcÅ£iilor, dispozitivelor ÅŸi oricăror mijloace tehnice, altele decât cele destinate semnalizării, amplasate pe drumul public în scopul asigurării securităţii rutiere;
4. ansamblu de vehicule - vehiculul cu motor cuplat cu unul sau două vehicule, care circulă pe drum ca o unitate;
5. autostradă - drumul naÅ£ional de mare capacitate ÅŸi viteză, semnalizat special, rezervat exclusiv circulaÅ£iei autovehiculelor, cu sau fără remorci, care nu serveÅŸte proprietăţii riverane, prevăzut cu două căi unidirecÅ£ionale, separate printr-o zonă mediană sau, în mod excepÅ£ional, prin alte modalităţi, cu excepÅ£ia unor locuri speciale sau cu caracter temporar, având cel puÅ£in două benzi de circulaÅ£ie pe sens ÅŸi bandă de urgenţă, intersecÅ£ii denivelate ÅŸi accese limitate, intrarea ÅŸi ieÅŸirea fiind permise numai prin locuri special amenajate;
6. autovehicul - orice vehicul echipat cu motor de propulsie, utilizat în mod obiÈ™nuit pentru transportul persoanelor sau mărfurilor pe drum ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau mărfurilor. Vehiculele care se deplasează pe È™ine, denumite tramvaie, precum È™i tractoarele agricole sau forestiere nu sunt considerate autovehicule. Troleibuzele sunt considerate autovehicule;
6.1. anvelope de iarnă - anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.
7. bandă de circulaÅ£ie - subdiviziunea longitudinală a părÅ£ii carosabile, materializată prin marcaje rutiere sau alte mijloace, dacă are o lăţime corespunzătoare pentru circulaÅ£ia într-un sens a unui ÅŸir de vehicule, altele decât vehiculele care se deplasează pe două roÅ£i;
8. bandă de urgenţă - subdiviziunea longitudinală suplimentară, situată la extremitatea din partea dreaptă a autostrăzii, în sensul de circulaÅ£ie, destinată exclusiv staÅ£ionării autovehiculelor în cazuri justificate, precum ÅŸi circulaÅ£iei autovehiculelor cu regim prioritar care se deplasează la intervenÅ£ii sau în misiuni cu caracter de urgenţă;
9. bandă reversibilă - banda de circulaÅ£ie, marcată ÅŸi semnalizată, situată lângă axa drumului, destinată circulaÅ£iei autovehiculelor într-un sens sau în altul, în funcÅ£ie de intensitatea traficului;
10. bicicletă - vehiculul prevăzut cu două roÅ£i, propulsat prin forÅ£a musculară, cu ajutorul pedalelor ori manivelelor. Sunt asimilate bicicletei vehiculele cu pedale cu pedalare asistată echipate cu un motor electric auxiliar cu puterea nominală continuă mai mică sau egală cu 250 W, a cărui asistare este întreruptă atunci când ciclistul încetează să pedaleze sau este redusă progresiv pe măsură ce viteza vehiculului creÅŸte, fiind întreruptă complet înainte ca viteza vehiculului să atingă 25 km/h, precum ÅŸi bicicletele cu motor, astfel cum sunt prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 15 ianuarie 2013 privind omologarea ÅŸi supravegherea pieÅ£ei pentru vehiculele cu două sau trei roÅ£i ÅŸi pentru cvadricicluri;
10.1. trotineta electrică - vehiculul cu două sau trei roÅ£i ÅŸi ghidon, utilizat pentru transportul unei singure persoane, care nu este prevăzut cu loc ÅŸezând sau care este echipat cu un loc ÅŸezând pentru conducător, al cărui punct de ÅŸedere de referinţă se află la o înălÅ£ime mai mică sau egală cu 540 mm în cazul celor cu două roÅ£i, respectiv la o înălÅ£ime mai mică sau egală cu 400 mm în cazul celor cu trei roÅ£i, a cărui viteză maximă prin construcÅ£ie este mai mare de 6 km/h, dar nu depăşeÅŸte 25 km/h ÅŸi care este echipat cu motor electric; punctul de ÅŸedere de referinţă are înÅ£elesul prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 15 ianuarie 2013;
11. coloană oficială - unul sau mai multe vehicule care circulă pe drumul public ÅŸi sunt însoÅ£ite de unul sau mai multe autovehicule ale poliÅ£iei rutiere, care au în funcÅ£iune semnale speciale de avertizare sonore ÅŸi luminoase de culoare roÅŸie;
12. conducător - persoana care conduce pe drum un grup de persoane, un vehicul sau animale de tracÅ£iune, animale izolate sau în turmă, de povară ori de călărie;
13. abrogat;
13.1. abrogat;
14. drum public - orice cale de comunicaÅ£ie terestră, cu excepÅ£ia căilor ferate, special amenajată pentru traficul pietonal sau rutier, deschisă circulaÅ£iei publice; drumurile care sunt închise circulaÅ£iei publice sunt semnalizate la intrare cu inscripÅ£ii vizibile;
14.1. drum pentru ciclişti - sunt căi de comunicaţie terestră proiectate şi construite special pentru circulaţia cicliştilor;
15. unităţi de asistenţă medicală autorizate – unităţile sanitare cu personal calificat ÅŸi cu dotare corespunzătoare pentru examinarea medicală ambulatorie a candidaÅ£ilor la obÅ£inerea permisului de conducere ÅŸi a conducătorilor de autovehicule, de tractoare agricole sau forestiere ori de tramvaie, autorizate de autoritatea de sănătate publică judeÅ£eană sau de cea a municipiului BucureÅŸti, după caz;
16. intersecÅ£ie - orice încruciÅŸare, joncÅ£iune sau bifurcare de drumuri la nivel, inclusiv spaÅ£iile formate de acestea;
16.1. înmatriculare/înregistrare - operaÅ£iunea administrativă prin care se atestă că un vehicul poate circula pe drumurile publice. Dovada atestării înmatriculării/înregistrării este certificatul de înmatriculare/înregistrare ÅŸi numărul de înmatriculare/înregistrare atribuit;
16.2. înmatriculare/înregistrare permanentă - operaÅ£iunea de înmatriculare/înregistrare prin care se atribuie certificat de înmatriculare/înregistrare ÅŸi număr de înmatriculare/înregistrare pentru o perioadă nedeterminată;
16.3. înmatriculare temporară - operaÅ£iunea de înmatriculare prin care se acordă certificat de înmatriculare ÅŸi număr de înmatriculare pentru o perioadă determinată;
17. localitate - cătunul, satul, comuna, oraÅŸul ÅŸi municipiul ale căror intrări ÅŸi ieÅŸiri sunt semnalizate în conformitate cu prevederile legale;
18. masă totală maximă autorizată - masa maximă a unui vehicul încărcat, declarată admisibilă în urma omologării de către autoritatea competentă;
19. mijloc tehnic certificat - dispozitivul care dovedeÅŸte consumul de produse ori substanÅ£e stupefiante sau al medicamentelor cu efecte similare acestora ori prezenÅ£a în aerul expirat a alcoolului sau prin care se probează încălcări ale unor reguli de circulaÅ£ie;
20.mijloc tehnic omologat ÅŸi verificat metrologic - dispozitivul care stabileÅŸte concentraÅ£ia de alcool în aerul expirat ori destinat măsurării vitezei;
21. moped - autovehicul care face parte din categoria mopedelor potrivit Regulamentului (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 15 ianuarie 2013. Este asimilat mopedului cvadriciclul uÅŸor, astfel cum este prevăzut în Regulamentul (UE) nr. 168/2013 al Parlamentului European ÅŸi al Consiliului din 15 ianuarie 2013;
22. motocicletă - autovehiculul cu două roţi, cu sau fără ataş, echipat cu un motor care are o capacitate cilindrică mai mare de 50 cm3 şi/sau a cărui viteză maximă, prin construcţie, depăşeşte 45 km/h;
23. parte carosabilă - porţiunea din platforma drumului destinată circulaţiei vehiculelor; un drum poate cuprinde mai multe părţi carosabile complet separate una de cealaltă printr-o zonă despărţitoare sau prin diferenţă de nivel;
24. participant la trafic - persoana fizică ce utilizează, la un moment dat, drumul public;
25. pistă pentru biciclete - subdiviziunea părţii carosabile, a trotuarului ori a acostamentului, special amenajată, semnalizată şi marcată corespunzător;
26. prioritate de trecere - dreptul unui participant la trafic de a trece înaintea celorlalÅ£i participanÅ£i la trafic cu care se intersectează, în conformitate cu prevederile legale privind circulaÅ£ia pe drumurile publice;
27. remorcă - vehiculul fără motor destinat a fi tractat de un autovehicul sau de un tractor agricol sau forestier;
28. remorcă uşoară - remorca a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
29. semiremorcă - remorca a cărei masă totală maximă autorizată este preluată în parte de către un autovehicul sau de către un tractor agricol sau forestier;
29.1. suspendarea înmatriculării - operaÅ£iune administrativă care constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaÅ£ie ÅŸi a utiliza un vehicul pe drumul public;
30. tractor agricol sau forestier - orice vehicul cu motor, care circulă pe roÈ›i sau pe È™enile, având cel puÈ›in două axe, a cărui principală funcÈ›ie constă în puterea sa de tracÈ›iune, conceput în special pentru a trage, a împinge, a transporta ori a acÈ›iona anumite echipamente, utilaje sau remorci utilizate în exploatarea agricolă ori forestieră È™i a cărui utilizare pentru transportul pe drum al persoanelor sau al mărfurilor ori pentru tractarea, pe drum, a vehiculelor utilizate pentru transportul persoanelor sau al mărfurilor nu este decât o funcÈ›ie secundară. Sunt asimilate tractorului agricol sau forestier vehiculele destinate efectuării de servicii ori lucrări, denumite maÈ™ini autopropulsate;
31. abrogat;
32. trecere la nivel - încruciÅŸarea la nivel dintre un drum public ÅŸi o cale ferată sau linie de tramvai, care dispune de o platformă independentă;
32.1. triciclu cu motor- autovehicul cu trei roÅ£i dispuse simetric, a cărui viteză maximă prin construcÅ£ie depăşeÅŸte 45 km/h, care este echipat cu un motor având o cilindree de peste 50 cm3, în cazul unui motor cu ardere internă, sau cu un motor electric cu putere nominală continuă ce depăşeÅŸte 4 kW;
33. trotuar - spaÅ£iul longitudinal situat în partea laterală a drumului, separat în mod vizibil de partea carosabilă prin diferenţă sau fără diferenţă de nivel, destinat circulaÅ£iei pietonilor;
34. deÅ£inător mandatat - persoana fizică sau juridică care foloseÅŸte un vehicul în baza unui contract de leasing;
35. vehicul - sistemul mecanic care se deplasează pe drum, cu sau fără mijloace de autopropulsare, utilizat în mod curent pentru transportul de persoane ÅŸi/sau bunuri ori pentru efectuarea de servicii sau lucrări;
35.1. vehicul nou - vehicul care nu a mai fost niciodată înmatriculat;
35.2. vehicul lent - vehicul cu viteza maximă constructivă de până la 25 km/h inclusiv, cu excepÅ£ia vehiculelor cu două sau trei roÅ£i, a cvadriciclurilor, a tractoarelor agricole sau forestiere, a remorcilor destinate a fi tractate de tractoarele agricole sau forestiere, precum ÅŸi a maÅŸinilor autopropulsate.
36. vehicul cu mase sau dimensiuni de gabarit depăşite - vehiculul care, datorită dimensiunilor sale ori mărfurilor transportate, depăşeÅŸte masele totale maxime admise sau dimensiunile de gabarit admise, prevăzute în reglementările legale;
37. vehicul în circulaÅ£ie internaÅ£ională sau în trafic internaÅ£ional - vehiculul care, prin deplasarea sa, depăşeÅŸte cel puÅ£in o frontieră de stat;
38. zona drumului public cuprinde suprafaÅ£a de teren ocupată de elementele constructive ale drumului, zona de protecÅ£ie ÅŸi zona de siguranţă. Limitele zonelor drumurilor se stabilesc în conformitate cu prevederile legale;
39. zonă pietonală - perimetrul care cuprinde una sau mai multe străzi rezervate circulaÅ£iei pietonilor, unde accesul vehiculelor este supus unor reguli speciale de circulaÅ£ie, având intrările ÅŸi ieÅŸirile semnalizate în conformitate cu prevederile legale;
40. zonă rezidenÅ£ială - perimetrul dintr-o localitate unde se aplică reguli speciale de circulaÅ£ie, având intrările ÅŸi ieÅŸirile semnalizate în conformitate cu prevederile legale;
41. conducere auto defensivă - pregătire specială a conducătorilor auto în vederea prevenirii accidentelor rutiere.

bottom of page