top of page
        Capitolul V
  Reguli de circulatie

SECÅ¢IUNEA 1
Obligaţiile participanţilor la trafic

Art. 35
(1) ParticipanÅ£ii la trafic trebuie să aibă un comportament care să nu afecteze fluenÅ£a ÅŸi siguranÅ£a circulaÅ£iei, să nu pună în pericol viaÅ£a sau integritatea corporală a persoanelor ÅŸi să nu aducă prejudicii proprietăţii publice ori private.
(2) ParticipanÅ£ii la trafic sunt obligaÅ£i ca, la cererea poliÅ£istului rutier, să înmâneze acestuia documentul de identitate sau, după caz, permisul de conducere, documentul de înmatriculare ori de înregistrare a vehiculului condus, documentele referitoare la bunurile transportate, precum ÅŸi alte documente prevăzute de lege.
(3) În exercitarea atribuÅ£iilor care îi revin, poliÅ£istul rutier are dreptul să verifice vehiculul, precum ÅŸi identitatea conducătorului sau a pasagerilor aflaÅ£i în interiorul acestuia atunci când există indicii despre săvârÅŸirea unei fapte de natură contravenÅ£ională sau penală.
(4) În exercitarea atribuÅ£iilor de dirijare a circulaÅ£iei rutiere, poliÅ£iÅŸtii rutieri sunt obligaÅ£i să poarte uniformă cu înscrisuri ÅŸi însemne distinctive.
(4.1) FuncÅ£ionarii din cadrul Autorităţii Vamale Române, respectiv al AgenÅ£iei NaÅ£ionale de Administrare Fiscală, care, în scopul exercitării atribuÅ£iilor de control specifice, efectuează semnale de oprire pentru conducătorii autovehiculelor, sunt obligaÅ£i să poarte uniformă cu înscrisuri ÅŸi însemne distinctive ÅŸi mijloace de protecÅ£ie fluorescent-reflectorizante pe fond de culoare verde, respectiv roÅŸie, stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(5) PoliÅ£iÅŸtii de frontieră, îndrumătorii de circulaÅ£ie ai Ministerului Apărării, agenÅ£ii căilor ferate, personalul autorizat din zona lucrărilor pe drumurile publice, precum ÅŸi membrii patrulelor ÅŸcolare de circulaÅ£ie sunt obligaÅ£i ca, pe timpul exercitării atribuÅ£iilor, să poarte echipament de protecÅ£ie-avertizare fluorescent-reflectorizant.
(6) Conducătorii autovehiculelor ÅŸi tractoarelor agricole sau forestiere cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone sunt obligaÅ£i să poarte echipament de protecÅ£ie-avertizare fluorescent-reflectorizant atunci când execută intervenÅ£ii la vehiculul care se află pe partea carosabilă a drumului public.
(7) Nevăzătorii sunt obligaÅ£i să poarte în deplasarea pe drumurile publice baston de culoare albă.

Art. 36
(1) Conducătorii de autovehicule ÅŸi tractoare agricole sau forestiere ÅŸi persoanele care ocupă locuri prevăzute prin construcÅ£ie cu centuri sau dispozitive de siguranţă omologate trebuie să le poarte în timpul circulaÅ£iei pe drumurile publice, cu excepÅ£ia cazurilor prevăzute în regulament.
(1.1) Conducătorii de autovehicule având locuri prevăzute prin construcÈ›ie cu centuri de siguranță trebuie să informeze pasagerii cu privire la obligaÈ›ia legală de a le purta în timpul circulaÈ›iei pe drumurile publice. (1.2) Conducătorii de autovehicule având locuri prevăzute prin construcÈ›ie cu centuri de siguranță au obligaÈ›ia să se asigure că, pe timpul conducerii vehiculului, minorii poartă centurile de siguranță sau sunt transportaÈ›i numai în dispozitive de fixare în scaune pentru copii omologate, în condiÈ›iile prevăzute de regulament.
(1.3) Conducătorilor de autovehicule le este interzis să transporte copii în vârstă de până la 3 ani în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranță, cu excepÈ›ia celor destinate transportului public de persoane, precum È™i a taxiurilor dacă în acestea din urmă ocupă orice alt loc decât cel de pe scaunul din față, în condiÈ›iile prevăzute în regulament. Copiii cu vârsta de peste 3 ani, având o înălÈ›ime de până la 150 cm, pot fi transportaÈ›i în autovehicule care nu sunt echipate cu sisteme de siguranță doar dacă ocupă, pe timpul transportului, orice alt loc decât cel de pe scaunul din față.
(2) Pe timpul deplasării pe drumurile publice, conducătorii motocicletelor, mopedelor şi persoanele transportate pe acestea au obligaţia să poarte cască de protecţie omologată.
(3) Conducătorilor de vehicule le este interzisă folosirea telefoanelor mobile atunci când aceÅŸtia se află în timpul deplasării pe drumurile publice, cu excepÅ£ia celor prevăzute cu dispozitive tip "mâini libere".

Art. 37
(1) Conducătorii de vehicule sunt obligaÅ£i să oprească imediat, pe acostament sau, în lipsa acestuia, cât mai aproape de marginea drumului sau bordura trotuarului, în sensul de deplasare, la apropierea ÅŸi la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaÅ£ie prioritară care au în funcÅ£iune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare roÅŸie ÅŸi sonore.
(2) Conducătorii de vehicule sunt obligaÅ£i să reducă viteza, să circule cât mai aproape de marginea drumului în sensul de deplasare ÅŸi să acorde prioritate la trecerea autovehiculelor cu regim de circulaÅ£ie prioritară care au în funcÅ£iune mijloacele speciale de avertizare luminoasă de culoare albastră ÅŸi sonore.
(3) În situaÅ£iile prevăzute la alin. (1) ÅŸi (2), pietonilor le sunt interzise traversarea ÅŸi circulaÅ£ia pe carosabil până la trecerea vehiculelor respective.

Art. 38 Conducătorii vehiculelor, cu excepÅ£ia celor trase sau împinse cu mâna, instructorii auto atestaÅ£i să efectueze instruirea practică a persoanelor pentru obÅ£inerea permisului de conducere, precum ÅŸi examinatorul autorităţii competente, în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obÅ£inerea permisului de conducere, sunt obligaÅ£i să se supună testării aerului expirat ÅŸi/sau recoltării probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei ori a consumului de substanÈ›e psihoactive, la solicitarea poliÅ£istului rutier.

Art. 39
(1) La solicitarea poliÈ›iei rutiere sau a poliÈ›iei locale, proprietarul sau deÈ›inătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice acesteia, în termenul indicat în cuprinsul solicitării, datele de identificare ale persoanei căreia ia încredinÈ›at vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice. PoliÈ›ia locală poate solicita aceste date de identificare numai în legătură cu exercitarea competenÈ›elor în domeniul circulaÈ›iei pe drumurile publice.
(2) ObligaÅ£ia de a comunica datele de identificare, prevăzută la alin. (1), se consideră îndeplinită dacă proprietarul sau deÅ£inătorul mandatat al unui vehicul comunică numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau reÅŸedinÅ£a, numărul ÅŸi seria actului de identitate ale persoanei căreia i-a încredinÅ£at vehiculul pentru a-l conduce pe drumurile publice ori, în cazul cetăţenilor străini, al persoanelor fără cetăţenie sau al cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, ÅŸi seria ÅŸi numărul paÅŸaportului ori ale altui document de trecere a frontierei de stat, data eliberării acestuia ÅŸi statul emitent.
(3) Comunicarea solicitării prevăzute la alin. (1) È™i a datelor prevăzute la alin. (2) se poate realiza È™i prin platforme informatice destinate furnizării de servicii electronice, atunci când proprietarul sau deÈ›inătorul mandatat al unui vehicul a optat pentru această modalitate de comunicare.
(4) Solicitarea prevăzută la alin. (1) se consideră comunicată în termen de 5 zile de la data punerii la dispoziÈ›ia proprietarului sau deÈ›inătorului mandatat al unui vehicul prin mijlocul electronic de transmitere la distanță.
(5) Solicitarea prevăzută la alin. (1) întocmită ca înscris în formă electronică, în cazul în care nu poate fi comunicată în modalitatea prevăzută la alin. (3), se consideră comunicată la data comunicării copiei acesteia, imprimată pe suport hârtie. Documentul astfel rezultat nu trebuie să poarte semnătura olografă a poliÈ›istului rutier.

Art. 40 Regulile de circulaÅ£ie pe drumurile publice aplicabile autovehiculelor ÅŸi tractoarelor agricole sau forestiere destinate transporturilor de mărfuri, celor cu mase sau cu dimensiuni de gabarit depăşite ori care transportă mărfuri sau produse periculoase se stabilesc prin regulament, în conformitate cu reglementările în vigoare.

SECÅ¢IUNEA a 2-a
Reguli pentru circulaţia vehiculelor

SUBSECÅ¢IUNEA 1
PoziÅ£ii în timpul mersului ÅŸi circulaÅ£ia pe benzi
Art. 41
(1) Vehiculele ÅŸi animalele, atunci când circulă pe drumurile publice pe care le este permis accesul, trebuie conduse pe partea din dreapta a drumului public, în sensul de circulaÅ£ie, cât mai aproape de marginea părÅ£ii carosabile, cu respectarea semnificaÅ£iei semnalizării rutiere ÅŸi a regulilor de circulaÅ£ie.
(2) Numerotarea benzilor de circulaÅ£ie pe fiecare sens se efectuează în ordine crescătoare de la marginea din partea dreaptă a drumului către axa acestuia. În cazul autostrăzilor, banda de urgenţă nu intră în numerotarea benzilor de circulaÅ£ie.
(3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, bicicletele ÅŸi trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulaÅ£ia trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulaÅ£ia vehiculelor este de 50 km/h.

Art. 42 Când circulaÅ£ia se desfăşoară pe două sau mai multe benzi pe sens, acestea se folosesc de către conducătorii de vehicule în funcÅ£ie de intensitatea traficului ÅŸi viteza de deplasare, având obligaÅ£ia să revină pe prima bandă ori de câte ori acest lucru este posibil, dacă aceasta nu este destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane.

Art. 43
(1) Dacă un drum este prevăzut cu o bandă destinată vehiculelor lente sau transportului public de persoane, semnalizată ca atare, acestea vor circula numai pe banda respectivă.
(2) Conducătorul de vehicul care circulă pe banda situată lângă marginea părÅ£ii carosabile trebuie să acorde prioritate de trecere vehiculelor care efectuează transport public de persoane numai atunci când conducătorii acestora semnalizează intenÅ£ia de a reintra în trafic din staÅ£iile prevăzute cu alveole ÅŸi s-au asigurat că prin manevra lor nu pun în pericol siguranÅ£a celorlalÅ£i participanÅ£i la trafic.

SUBSECÅ¢IUNEA 2
Mijloacele de avertizare folosite de conducătorii de vehicule
Art. 44
(1) În circulaÅ£ia pe drumurile publice conducătorii de vehicule pot folosi, în condiÅ£iile prevăzute de regulament, mijloacele de avertizare sonoră ÅŸi luminoasă aflate în dotare ÅŸi omologate.
(2) În circulaÅ£ia pe autostrăzi, pe drumurile expres ÅŸi pe cele naÅ£ionale europene (E) conducătorii de autovehicule ÅŸi tractoare agricole sau forestiere sunt obligaÅ£i să folosească ÅŸi în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulaÅ£ia diurnă.
(3) Conducătorii motocicletelor ÅŸi mopedelor sunt obligaÅ£i să folosească luminile de întâlnire pe toată durata deplasării acestora pe drumurile publice.
(4) În circulaÅ£ia pe drumurile publice se interzice deÅ£inerea la vedere, montarea ÅŸi folosirea mijloacelor speciale de avertizare sonoră ÅŸi luminoasă pe ÅŸi în alte autovehicule decât cele prevăzute la art. 32 alin. (2), precum ÅŸi deÅ£inerea, montarea sau folosirea pe autovehicule a sistemelor care perturbă buna funcÅ£ionare a dispozitivelor de supraveghere a traficului.
(5) Conducătorii de autovehicule pot fi avertizaÅ£i de poliÅ£ia rutieră în legătură cu prezenÅ£a în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei, prin mass-media sau panouri de avertizare. Conducătorii de autovehicule pot folosi mijloace proprii de detectare a dispozitivelor de măsurare a vitezei.

SUBSECÅ¢IUNEA 3
Depăşirea
Art. 45
(1) Depăşirea este manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul ori pe lângă un obstacol, aflat pe acelaÅŸi sens de circulaÅ£ie, prin schimbarea direcÅ£iei de mers ÅŸi ieÅŸirea de pe banda de circulaÅ£ie sau din ÅŸirul de vehicule în care s-a aflat iniÅ£ial.
(2) Conducătorul vehiculului care se angajează în depăşire trebuie să se asigure că vehiculul care circulă în faÅ£a sau în spatele lui nu a iniÅ£iat o asemenea manevră.
(3) Atunci când prin manevra de depăşire se trece peste axa care separă sensurile de circulaÅ£ie, conducătorii de vehicule trebuie să se asigure că din sens opus nu se apropie un vehicul ÅŸi că dispun de spaÅ£iu suficient pentru a reintra pe banda iniÅ£ială, unde au obligaÅ£ia să revină după efectuarea manevrei de depăşire.
(4) Nu constituie depăşire, în sensul alin. (1), situaÅ£ia în care un vehicul circulă mai repede pe una dintre benzi decât vehiculele care circulă pe altă bandă în acelaÅŸi sens de circulaÅ£ie.
(5) Depăşirea se efectuează numai pe partea stângă a vehiculului depăşit. Tramvaiul sau vehiculul al cărui conducător a semnalizat intenÅ£ia ÅŸi s-a încadrat corespunzător părăsirii sensului de mers spre stânga se depăşeÅŸte prin partea dreaptă.
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depăşit ÅŸi pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între ÅŸina din dreapta ÅŸi marginea trotuarului nu există spaÅ£iu suficient.

Art. 46 ObligaÅ£iile conducătorilor vehiculelor care efectuează depăşirea ÅŸi ale conducătorilor vehiculelor care sunt depăşite, precum ÅŸi cazurile în care depăşirea este interzisă se stabilesc prin regulament.

SUBSECÅ¢IUNEA 4
Trecerea pe lângă vehiculele care circulă din sens opus
Art. 47 Conducătorii vehiculelor care circulă din sensuri opuse trebuie să păstreze între vehicule o distanţă laterală suficientă ÅŸi să circule cât mai aproape de marginea din dreapta a benzii de circulaÅ£ie respective.

SUBSECÅ¢IUNEA 5
Viteza şi distanţa dintre vehicule
Art. 48 Conducătorul de vehicul trebuie să respecte regimul legal de viteză ÅŸi să o adapteze în funcÅ£ie de condiÅ£iile de drum, astfel încât să poată efectua orice manevră în condiÅ£ii de siguranţă.

Art. 49
(1) Limita maximă de viteză în localităţi este de 50 km/h.
(2) Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor, administratorul drumului poate stabili, pentru autovehiculele din categoriile A şi B, şi limite de viteză superioare, dar nu mai mult de 80 km/h. Limitele de viteză mai mari de 50 km/h se stabilesc numai cu avizul poliţiei rutiere.
(3) Pe anumite sectoare de drum, Å£inând seama de împrejurări ÅŸi de intensitatea circulaÅ£iei, administratorul drumului, cu avizul poliÅ£iei rutiere, poate stabili ÅŸi limite de viteză inferioare, dar nu mai puÅ£in de 10 km/h pentru tramvaie ÅŸi de 30 km/h pentru toate autovehiculele.
(4) Limitele maxime de viteză în afara localităţilor sunt:
a) pe autostrăzi - 130 km/h;
b) pe drumurile expres - 120 km/h;
c) pe drumurile naţionale europene (E) - 100 km/h;
d) pe celelalte categorii de drumuri - 90 km/h.

Art. 50
(1) Vitezele maxime admise în afara localităţilor pentru categoriile de autovehicule prevăzute în anexa nr. 1 sunt următoarele:
a) 130 km/h pe autostrăzi, 120 km/h pe drumurile expres, 100 km/h pe drumurile naţionale europene (E) şi 90 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A şi B;
b) 110 km/h pe autostrăzi, 100 km/h pe drumurile expres, 90 km/h pe drumurile naţionale europene (E) şi 80 km/h pe celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile C, D şi categoria D1;
c) 90 km/h pe autostrăzi, 85 km/h pe drumuri expres, 80 km/h pe drumurile naţionale europene (E) şi 70 km/h pentru celelalte categorii de drumuri, pentru autovehiculele din categoriile A1, B1 şi C1;
d) 45 km/h, pentru tractoarele agricole sau forestiere ÅŸi mopede.
(2) Viteza maximă admisă în afara localităţilor pentru autovehiculele care tractează remorci sau semiremorci este cu 10 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care face parte autovehiculul trăgător.
(3) Viteza maximă admisă pentru autovehicule cu mase ÅŸi/sau gabarite depăşite ori care transportă produse periculoase este de 40 km/h în localităţi, iar în afara localităţilor de 70 km/h.
(4) Viteza maximă admisă în afara localităţilor pentru autovehiculele ai căror conducători au mai puÅ£in de un an practică de conducere sau pentru persoanele care efectuează pregătirea practică în vederea obÅ£inerii permisului de conducere este cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă admisă pentru categoria din care fac parte autovehiculele conduse.

Art. 51 Conducătorul unui vehicul care circulă în spatele altuia are obligaÅ£ia de a păstra o distanţă suficientă faţă de acesta, pentru evitarea coliziunii.

Art. 52
(1) Este interzisă desfăşurarea de concursuri, antrenamente ori întreceri pe drumurile publice, cu excepÅ£ia celor autorizate de administratorul drumului respectiv ÅŸi avizate de poliÅ£ia rutieră.
(2) Organizatorii concursurilor, antrenamentelor ori întrecerilor autorizate sunt obligaÅ£i să ia toate măsurile necesare pentru desfăşurarea în siguranţă a acestora, precum ÅŸi pentru protecÅ£ia celorlalÅ£i participanÅ£i la trafic.
(3) În caz de producere a unui eveniment rutier, ca urmare a neîndeplinirii atribuÅ£iilor prevăzute la alin. (2), organizatorii acestora răspund administrativ, contravenÅ£ional, civil sau penal, după caz.

Art. 53 Autorităţile publice locale, cu autorizaÅ£ia administratorului drumului public ÅŸi cu avizul poliÅ£iei rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulaÅ£iei pietonilor, bicicliÅŸtilor, vehiculelor cu tracÅ£iune animală ÅŸi calmării traficului, semnalizate corespunzător, în apropierea unităţilor de învăţământ, pieÅ£elor, târgurilor, spitalelor, precum ÅŸi în zonele cu risc sporit de accidente.

SUBSECÅ¢IUNEA 6
Reguli referitoare la manevre
Art. 54
(1) Conducătorul de vehicul care execută o manevră de schimbare a direcÅ£iei de mers, de ieÅŸire dintr-un rând de vehicule staÅ£ionate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulaÅ£ie sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele este obligat să semnalizeze din timp ÅŸi să se asigure că o poate face fără să perturbe circulaÅ£ia sau să pună în pericol siguranÅ£a celorlalÅ£i participanÅ£i la trafic.
(2) Semnalizarea schimbării direcÅ£iei de mers trebuie să fie menÅ£inută pe întreaga durată a manevrei.

Art. 54.1
(1) Se interzice conducătorilor de vehicule să adopte un comportament agresiv în conducerea acestora pe drumurile publice.
(2) Prin comportament agresiv se înÅ£elege efectuarea, pe drumul public, de către conducătorul de vehicul, a uneia dintre următoarele manevre:
a) deplasarea succesivă de pe o bandă de circulaÈ›ie pe alta sau de pe un rând pe altul, alternând din stânga în dreapta, în scopul depășirii unui È™ir de vehicule care circulă în acelaÈ™i sens;
b) întoarcerea vehiculului prin folosirea frânei de ajutor;
c) pornirea vehiculului de pe loc prin patinarea excesivă, în gol, a roÅ£ilor motoare;
d) circulaÅ£ia cu vehiculul la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât ÅŸi în lateral, ori reducerea bruscă a vitezei de deplasare fără motiv întemeiat, de natură a intimida conducătorul acestuia;
e) folosirea repetată a semnalelor sonore ÅŸi/sau luminoase de natură a obliga nejustificat conducătorul de vehicul care circulă în faÅ£a sa să elibereze banda de circulaÅ£ie;
f) conducerea mopedului sau motocicletei având în contact cu partea carosabilă numai una dintre roÅ£i;
g) mersul cu spatele cu vehiculul în scopul intimidării celorlalÅ£i participanÅ£i la trafic care circulă în spatele acestuia;
h) realizarea intenÅ£ionată a unui derapaj controlat al vehiculului în vederea întoarcerii sau rotirii acestuia;
i) conducerea intenÅ£ionată a unui vehicul prin accelerarea repetată a motorului, de natură a stânjeni persoanele aflate în zona drumului public.

SUBSECÅ¢IUNEA 7
Intersecţii şi obligaţia de a ceda trecerea
Art. 55
Intersecţiile sunt:
a) cu circulaţie nedirijată;
b) cu circulaÅ£ie dirijată. În această categorie sunt incluse ÅŸi intersecÅ£iile în care circulaÅ£ia se desfăşoară în sens giratoriu.

Art. 56 La apropierea de o intersecÅ£ie conducătorul de vehicul trebuie să circule cu o viteză care să îi permită oprirea, pentru a acorda prioritate de trecere participanÅ£ilor la trafic care au acest drept.

Art. 57
(1) La intersecÅ£iile cu circulaÅ£ie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să cedeze trecerea vehiculelor care vin din partea dreaptă, în condiÅ£iile stabilite prin regulament.
(2) La intersecţiile cu circulaţie dirijată, conducătorul de vehicul este obligat să respecte semnificaţia indicatoarelor, culoarea semaforului sau indicaţiile ori semnalele poliţistului rutier.
(3) Pătrunderea unui vehicul într-o intersecÅ£ie este interzisă dacă prin aceasta se produce blocarea intersecÅ£iei.
(4) În intersecÅ£iile cu sens giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestora au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în intersecÅ£ie.

Art. 58 În cazul vehiculelor care pătrund într-o intersecÅ£ie dintre un drum închis circulaÅ£iei publice ÅŸi un drum public, au prioritate acele vehicule care circulă pe drumul public.

Art. 59
(1) În intersecÅ£iile cu circulaÅ£ie nedirijată, conducătorul de vehicul este obligat să acorde prioritate de trecere vehiculelor care circulă pe ÅŸine. Acestea pierd prioritatea de trecere când efectuează virajul spre stânga sau când semnalizarea rutieră din acea zonă stabileÅŸte o altă regulă de circulaÅ£ie.
(2) În intersecÅ£ii, conducătorii vehiculelor care virează spre stânga sunt obligaÅ£i să acorde prioritate de trecere vehiculelor cu care se intersectează ÅŸi care circulă din partea dreaptă.
(3) În intersecÅ£iile cu circulaÅ£ie dirijată prin indicatoare de prioritate, regula priorităţii de dreapta se respectă numai în cazul în care două vehicule urmează să se întâlnească, fiecare intrând în intersecÅ£ie de pe un drum semnalizat cu un indicator având aceeaÅŸi semnificaÅ£ie de prioritate sau de pierdere a priorităţii.
(4) Când un semafor cu trei culori are o lumină verde intermitentă suplimentară, montată la acelaÅŸi nivel cu lumina verde normală a semaforului, sub forma unei săgeÅ£i verzi pe fond negru, cu vârful spre dreapta, aprinderea acesteia semnifică permisiunea pentru vehicule de a-ÅŸi continua drumul în direcÅ£ia indicată de săgeată, indiferent de culoarea semaforului electric, cu condiÅ£ia acordării priorităţii de trecere vehiculelor ÅŸi pietonilor care au drept de circulaÅ£ie.

SUBSECÅ¢IUNEA 8
Trecerea la nivel cu calea ferată
Art. 60
(1) Participanţii la trafic trebuie să dea dovadă de prudenţă sporită la apropierea şi traversarea liniilor de cale ferată curentă sau industrială, după caz.
(2) La trecerea la nivel cu o cale ferată curentă, prevăzută cu bariere sau semibariere, conducătorii de vehicule sunt obligaÅ£i să oprească în dreptul indicatorului ce obligă la oprire, dacă acestea sunt în curs de coborâre ori în poziÅ£ie orizontală ÅŸi/sau semnalele sonore ÅŸi luminoase care anunţă apropierea trenului sunt în funcÅ£iune.
(3) La trecerea la nivel cu o cale ferată industrială, semnalizată corespunzător, conducătorii de vehicule sunt obligaţi să se conformeze semnificaţiei semnalelor agentului de cale ferată.

SUBSECÅ¢IUNEA 9
Autovehicule cu regim de circulaţie prioritară
Art. 61
(1) Au regim de circulaÅ£ie prioritară numai autovehiculele prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) ÅŸi b), atunci când se deplasează în acÅ£iuni de intervenÅ£ie sau în misiuni care au caracter de urgenţă. Pentru a avea prioritate de trecere, aceste autovehicule trebuie să aibă în funcÅ£iune semnalele luminoase ÅŸi sonore.
(2) Conducătorii autovehiculelor aparÅ£inând instituÅ£iilor prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) ÅŸi b) pot încălca regimul legal de viteză sau alte reguli de circulaÅ£ie, cu excepÅ£ia celor care reglementează trecerea la nivel cu calea ferată, atunci când se deplasează în acÅ£iuni de intervenÅ£ie sau în misiuni care au caracter de urgenţă.
(3) Când pe drumul public circulaÅ£ia este dirijată de un poliÅ£ist rutier, conducătorii autovehiculelor prevăzute la alin. (1) trebuie să respecte semnalele, indicaÅ£iile ÅŸi dispoziÅ£iile acestuia.
(4) În situaÅ£ia încălcării regimului legal de viteză sau a altor reguli de circulaÅ£ie, în condiÅ£iile alin. (2), confirmarea deplasării conducătorului autovehiculului în acÅ£iunea de intervenÅ£ie sau în misiunea care a avut caracter de urgenţă se face în scris de către instituÅ£iile prevăzute la art. 32 alin. (2) lit. a) ÅŸi b), în termen de cel mult 30 de zile, la solicitarea poliÅ£iei rutiere.

Art. 62
(1) La intrarea în intersecÅ£iile unde lumina roÅŸie a semaforului este în funcÅ£iune ori indicatoarele obligă la acordarea priorităţii de trecere, conducătorii autovehiculelor prevăzute la art. 61 alin. (1) trebuie să reducă viteza ÅŸi să circule cu atenÅ£ie sporită pentru evitarea producerii unor accidente de circulaÅ£ie, în caz contrar urmând să răspundă potrivit legii.
(2) Când două autovehicule cu regim de circulaÅ£ie prioritară, care se deplasează în misiune având semnalele luminoase ÅŸi sonore în funcÅ£iune, se apropie de o intersecÅ£ie, venind din direcÅ£ii diferite, vehiculul care circulă din partea dreaptă are prioritate.

SUBSECÅ¢IUNEA 10
Oprirea, staţionarea şi parcarea
Art. 63
(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această durată, imobilizarea se consideră staţionare.
(2) Nu se consideră oprire:
a) imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, dacă prin această manevră nu a fost perturbată circulaÅ£ia pe drumul public respectiv;
b) imobilizarea autovehiculului având o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, atât timp cât este necesar pentru operaÅ£iunea de distribuire a mărfurilor alimentare la unităţile comerciale.
(3) Pentru autovehiculele care transportă mărfuri, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit. b), administratorul drumului public împreună cu autorităţile administraÅ£iei publice locale, cu avizul poliÅ£iei rutiere, vor stabili programe sau intervale orare pe timpul nopÅ£ii, în care oprirea sau staÅ£ionarea este permisă pentru distribuirea mărfurilor.
(4) Se consideră parcare staÅ£ionarea vehiculelor în spaÅ£ii special amenajate sau stabilite ÅŸi semnalizate corespunzător.
(5) Vehiculul oprit sau staÅ£ionat pe partea carosabilă trebuie aÅŸezat lângă ÅŸi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataÅŸ, mopedele ÅŸi bicicletele pot fi oprite sau staÅ£ionate ÅŸi câte două, una lângă alta.

Art. 64
(1) PoliÅ£ia rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staÅ£ionate neregulamentar pe partea carosabilă. Ridicarea ÅŸi depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate se realizează de către administraÅ£iile publice locale sau de către administratorul drumului public, după caz.
(2) Contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul şi depozitarea vehiculului staţionat neregulamentar se suportă de către deţinătorul acestuia.
(3) Ridicarea vehiculelor dispusă de poliÅ£ia rutieră în condiÅ£iile prevăzute la alin. (1) se realizează potrivit procedurii stabilite prin regulament.

Art. 65 Cazurile ÅŸi condiÅ£iile în care oprirea, staÅ£ionarea sau parcarea pe drumul public este permisă se stabilesc prin regulament, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanÅ£e de urgenţă.

SUBSECÅ¢IUNEA 11
Circulaţia vehiculelor destinate transportului de mărfuri sau transportului public de persoane
Art. 66
(1) Atestatul profesional este obligatoriu pentru conducătorul autovehiculului care efectuează transport de mărfuri periculoase, transport public de persoane, transport în cont propriu de persoane cu microbuze ÅŸi autobuze, transporturi agabaritice, precum ÅŸi pentru autovehiculele de transport marfă cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă în trafic intern ÅŸi internaÅ£ional.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică conducătorilor de autovehicule aparÈ›inând Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apărării NaÈ›ionale, Serviciului Român de InformaÈ›ii, Serviciului de ProtecÈ›ie È™i Pază È™i AdministraÈ›iei NaÈ›ionale a Penitenciarelor.
(3) CondiÅ£iile de obÅ£inere a certificatului de atestare profesională se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor, construcÅ£iilor ÅŸi turismului, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(4) Certificatul de atestare profesională care conferă titularului dreptul de a efectua activitatea pentru care a fost eliberat este valabil numai însoÅ£it de permisul de conducere corespunzător categoriei din care face parte vehiculul condus.

Art. 67 Se interzice transportul pe drumurile publice al mărfurilor ÅŸi produselor periculoase în vehicule care nu au dotările ÅŸi echipamentele necesare sau care nu îndeplinesc condiÅ£iile tehnice ÅŸi de agreere prevăzute în Acordul european referitor la transportul rutier internaÅ£ional al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la 30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, ori pentru care conducătorul vehiculului nu deÅ£ine certificat A.D.R. corespunzător.

Art. 68
(1) Autovehiculul care transportă mărfuri sau produse periculoase poate circula pe drumurile publice numai în condiÅ£iile prevăzute de reglementările în vigoare.
(2) Vehiculele care, prin construcÅ£ie sau datorită încărcăturii transportate, depăşesc masa ÅŸi/sau gabaritul prevăzute de normele legale pot circula pe drumul public numai pe traseele stabilite de administratorul drumului public sau, după caz, de autorităţile administraÅ£iei publice locale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.

Art. 69 Autovehiculele cu mase ÅŸi/sau gabarite depăşite, cele care transportă mărfuri sau produse periculoase, precum ÅŸi cele de însoÅ£ire trebuie să aibă montate semnalele speciale de avertizare cu lumină galbenă, prevăzute la art. 32 alin. (1) lit. c), iar conducătorii acestora trebuie să le menÅ£ină în funcÅ£iune pe toată perioada deplasării pe drumul public.

SECÅ¢IUNEA a 3-a
Reguli pentru alţi participanţi la trafic

Art. 70
(1) Pentru a conduce un moped pe drumurile publice, conducătorul acestuia trebuie să aibă vârsta de cel puÅ£in 16 ani.
(2) Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puÅ£in 14 ani.
(3) Bicicletele, mopedele ÅŸi trotinetele electrice care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare ÅŸi dispozitive reflectorizantfluorescente. Este interzisă circulaÅ£ia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace ÅŸi dispozitive în stare de funcÅ£ionare.
(4) Casca de protecÅ£ie este obligatorie pentru conducătorii de biciclete ÅŸi trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă.
(5) Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice.

Art. 71
(1) Sunt interzise accesul ÅŸi deplasarea vehiculelor cu tracÅ£iune animală, a maÅŸinilor ÅŸi utilajelor autopropulsate utilizate în lucrări de construcÅ£ii, agricole ÅŸi forestiere, a animalelor de povară, de tracÅ£iune sau de călărie, precum ÅŸi a animalelor izolate sau în turmă pe drumurile naÅ£ionale, în municipii ÅŸi pe drumurile la începutul cărora există indicatoare de interzicere a accesului.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să amenajeze, cu acordul administratorului drumului public şi avizul poliţiei rutiere, drumuri laterale, căi de acces către aceste drumuri, precum şi locuri de traversare a drumurilor publice destinate circulaţiei animalelor şi vehiculelor prevăzute la alin. (1), semnalizate corespunzător.
(3) Pentru a circula pe drumurile publice pe care accesul le este permis, animalele, vehiculele trase sau împinse cu mâna, animalele de povară, de tracÅ£iune ÅŸi de călărie vor avea câte un conducător, iar vehiculele cu tracÅ£iune animală vor fi echipate ÅŸi cu mijloace de iluminare ÅŸi dispozitive reflectorizant-fluorescente, în conformitate cu prevederile regulamentului.

Art. 72
(1) Pietonii sunt obligaÅ£i să se deplaseze numai pe trotuar, iar în lipsa acestuia, pe acostamentul din partea stângă a drumului, în direcÅ£ia lor de mers. Când ÅŸi acostamentul lipseÅŸte, pietonii sunt obligaÅ£i să circule cât mai aproape de marginea din partea stângă a părÅ£ii carosabile, în direcÅ£ia lor de mers.
(2) Pietonii au prioritate de trecere faţă de conducătorii de vehicule numai atunci când sunt angajaÅ£i în traversarea drumurilor publice prin locuri special amenajate, marcate ÅŸi semnalizate corespunzător, ori la culoarea verde a semaforului destinat pietonilor.
(3) Traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate ÅŸi semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localităţi, pe la colÅ£ul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei ÅŸi pentru ceilalÅ£i participanÅ£i la trafic.
(4) Pietonii surprinÅŸi ÅŸi accidentaÅ£i ca urmare a traversării prin locuri nepermise, la culoarea roÅŸie a semaforului destinat acestora, sau a nerespectării altor obligaÅ£ii stabilite de normele rutiere poartă întreaga răspundere a accidentării lor, în condiÅ£iile în care conducătorul vehiculului respectiv a respectat prevederile legale privind circulaÅ£ia prin acel sector.
(5) Sunt asimilate pietonilor persoanele care conduc un scaun rulant de construcÅ£ie specială, cele care conduc vehicule destinate exclusiv tragerii sau împingerii cu mâna, cele care se deplasează pe patine sau dispozitive cu role fără mijloace de autopropulsie, precum ÅŸi cele care conduc vehicule a căror viteză maximă prin construcÅ£ie nu depăşeÅŸte 6 km/h ÅŸi sunt echipate cu un motor electric.
(6) Se exceptează de la respectarea regulilor stabilite pentru pietoni poliÅ£istul rutier ÅŸi persoanele care se află pe platforma drumului public ÅŸi sunt autorizate, în exercitarea atribuÅ£iilor de serviciu, să îndrume sau să dirijeze circulaÅ£ia rutieră, în condiÅ£iile stabilite prin regulament.
(7) Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziÈ›ia pietonilor trebuie să fie de cel puÈ›in un metru.
*NOTÄ‚ Începând cu data de 04-10-2023, în conformitate cu prevederile punctului 1 al articolului I coroborate cu dispoziÈ›iile alineatului (1) al articolului II din LEGEA nr. 278 din 04 octombrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 967 din 4 octombrie 2022, articolul 72 se completează cu alineatul (8) È™i, va avea următorul cuprins:
(8) Administratorul drumului are obligaÈ›ia să asigure iluminarea corespunzătoare a trecerilor nesemaforizate marcate È™i semnalizate corespunzător, cu sisteme inteligente de iluminat tip led cu lumină asimetrică pentru crearea unui contrast puternic între trecerea de pietoni È™i suprafaÈ›a carosabilului, de pe sectoarele de drumuri internaÈ›ionale «E», drumuri naÈ›ionale È™i drumuri de interes judeÈ›ean situate în intravilanul localităților.

Art. 73 Regulile pentru circulaţia pe drumurile publice a bicicletelor, a trotinetelor electrice, a vehiculelor cu tracţiune animală, a conducătorilor de coloane militare, cortegii, grupuri organizate, precum şi de animale se stabilesc prin regulament.

SECÅ¢IUNEA a 4-a
Circulaţia pe autostrăzi şi drumuri expres

Art. 74
(1) Pe autostrăzi sau pe drumurile expres este interzisă circulaÅ£ia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite, fără autorizaÅ£ie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracÅ£iune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor, trotinetelor electrice ÅŸi mopedelor, a tractoarelor agricole sau forestiere ÅŸi a maÅŸinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum ÅŸi a vehiculelor care, prin construcÅ£ie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.
(2) De asemenea, pe autostrăzi sau pe drumurile expres sunt interzise învăţarea conducerii unui vehicul, încercările prototipurilor de ÅŸasiuri ÅŸi de autovehicule, manifestaÅ£iile, defilările, caravanele publicitare, antrenamentele ÅŸi competiÅ£iile sportive de orice fel, precum ÅŸi cortegiile.
(3) Se interzice circulaţia, oprirea sau staţionarea autovehiculelor pe banda de urgenţă sau acostament, cu excepţia cazurilor justificate, precum şi a autovehiculelor cu regim de circulaţie prioritar.
(4) CirculaÅ£ia autovehiculelor destinate transportului public de persoane sau de mărfuri se efectuează, de regulă, numai pe banda marginală din partea dreaptă a autostrăzii sau a drumului expres, în sensul de mers.

SECÅ¢IUNEA a 5-a
ObligaÅ£ii în caz de accident

Art. 75 Accidentul de circulaÅ£ie este evenimentul care întruneÅŸte cumulativ următoarele condiÅ£ii:
a) s-a produs pe un drum deschis circulaÅ£iei publice ori ÅŸi-a avut originea într-un asemenea loc;
b) a avut ca urmare decesul, rănirea uneia sau a mai multor persoane ori avarierea a cel puţin unui vehicul sau alte pagube materiale;
*) Înalta Curte de CasaÅ£ie ÅŸi JustiÅ£ie stabileÅŸte că rănirea uneia sau mai multor persoane prevăzută de art. 75 lit. b), cuprinsă în definiÅ£ia accidentului de circulaÅ£ie, ca situaÅ£ie premisă a infracÅ£iunii de părăsire a locului accidentului prevăzută de art. 338 alin. (1) din Codul penal, nu are în vedere ÅŸi autorănirea, când singura persoană rănită este însuÅŸi conducătorul singurului autovehicul implicat în accident.
c) în eveniment a fost implicat cel puÅ£in un vehicul în miÅŸcare;
d) abrogat.

Art. 76
(1) Vehiculele înmatriculate sau înregistrate, cu excepÅ£ia celor cu tracÅ£iune animală, care circulă pe drumurile publice, trebuie să aibă asigurare obligatorie pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terÅ£ilor prin accidente de circulaÅ£ie, conform legii.
(2) PoliÅ£ia rutieră dispune măsura reÅ£inerii certificatului de înmatriculare sau înregistrare ÅŸi retragerea plăcuÅ£elor cu numărul de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor neasigurate, aflate în trafic, eliberând dovadă fără drept de circulaÅ£ie.
(3) Dacă deţinătorul vehiculului nu face dovada asigurării acestuia, după 30 de zile de la data aplicării măsurii prevăzute la alin. (2), poliţia rutieră dispune radierea din evidenţă a vehiculului.

Art. 77
(1) Conducătorul unui vehicul implicat într-un accident de circulaÅ£ie în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii unei persoane este obligat să ia măsuri de anunÅ£are imediată a poliÅ£iei, să nu modifice sau să ÅŸteargă urmele accidentului ÅŸi să nu părăsească locul faptei.
(2) Orice persoană care este implicată sau are cunoÅŸtinţă de producerea unui accident de circulaÅ£ie în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau a mai multor persoane, precum ÅŸi în situaÅ£ia în care în eveniment este implicat un vehicul care transportă mărfuri periculoase este obligată să anunÅ£e de îndată poliÅ£ia ÅŸi să apeleze numărul naÅ£ional unic pentru apeluri de urgenţă 112, existent în reÅ£elele de telefonie din România.
(3) Este interzis oricărei persoane să schimbe poziÅ£ia vehiculului implicat într-un accident de circulaÅ£ie în urma căruia a rezultat moartea sau vătămarea integrităţii corporale ori a sănătăţii uneia sau a mai multor persoane, să modifice starea locului sau să ÅŸteargă urmele accidentului fără încuviinÅ£area poliÅ£iei care cercetează accidentul.

Art. 78
(1) Conducătorului de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai, instructorului auto atestat care se află în procesul de instruire practică a unei persoane pentru obÅ£inerea permisului de conducere, precum ÅŸi examinatorului autorităţii competente în timpul desfăşurării probelor practice ale examenului pentru obÅ£inerea permisului de conducere sau pentru oricare dintre categoriile acestuia, implicaÅ£i într-un accident de circulaÅ£ie, le este interzis consumul de alcool sau de substanÅ£e psihoactive după producerea evenimentului ÅŸi până la testarea concentraÅ£iei alcoolului în aerul expirat sau recoltarea probelor biologice.
(2) În situaÅ£ia în care nu sunt respectate dispoziÅ£iile alin. (1), se consideră că rezultatele testului sau ale analizei probelor biologice recoltate reflectă starea conducătorului, a instructorului auto sau a examinatorului respectiv în momentul producerii accidentului.

Art. 79
(1) Conducătorii de vehicule implicaÅ£i într-un accident de circulaÅ£ie în urma căruia au rezultat numai avarierea vehiculelor ÅŸi/sau alte pagube materiale sunt obligaÅ£i:
a) să scoată imediat vehiculele în afara părÅ£ii carosabile ori, dacă starea vehiculelor nu permite acest lucru, să le deplaseze cât mai aproape de bordură sau acostament, semnalizându-le prezenÅ£a;
b) să se prezinte la unitatea de poliÅ£ie competentă pe raza căreia s-a produs accidentul în termen de cel mult 24 de ore de la producerea evenimentului pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Se exceptează de la obligaţiile prevăzute la alin. (1) lit. b):
a) conducătorii vehiculelor care încheie o constatare amiabilă de accident, în condiÅ£iile legii;
b) conducătorul de vehicul care deţine o asigurare facultativă de avarii auto, iar accidentul de circulaţie a avut ca rezultat numai avarierea propriului vehicul.

Art. 80
(1) Proprietarul, deÅ£inătorul mandatat sau conducătorul auto al cărui autovehicul, tractor agricol sau forestier, remorcă ori tramvai a fost avariat în alte împrejurări decât într-un accident de circulaÅ£ie este obligat să se prezinte în 24 de ore de la constatare la unitatea de poliÅ£ie pe raza căreia s-a produs evenimentul, pentru întocmirea documentelor de constatare.
(2) Persoanele prevăzute la alin. (1) sunt exceptate de la obligaÅ£ia prezentării la unitatea de poliÅ£ie dacă există o asigurare facultativă în baza căreia pot fi despăgubite pentru avarierea vehiculelor respective.

Art. 80.1 În situaÅ£iile prevăzute la art. 79 ÅŸi 80, repararea vehiculelor se face pe baza documentului de constatare eliberat de unitatea de poliÅ£ie sau, după caz, de societăţile din domeniul asigurărilor.

Art. 80.2 Persoanele fizice sau juridice autorizate să execute lucrări de reparaÅ£ii la vehicule avariate au obligaÅ£ia să Å£ină evidenÅ£a proprie a reparaÅ£iilor executate, potrivit legii, ÅŸi să comunice de îndată, la cererea poliÅ£iei rutiere, datele înregistrate solicitate de aceasta.

Art. 81
(1) În vederea întocmirii dosarelor pentru despăgubire, la solicitarea societăţilor din domeniul asigurărilor, autoritatea care are în evidenţă vehiculele înmatriculate sau înregistrate comunică acestora datele referitoare la proprietarii sau deÅ£inătorii mandataÅ£i ai vehiculelor.
(2) La solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sau a societăţilor din domeniul asigurărilor, poliţia rutieră comunică acestora copii ale documentelor de constatare a evenimentelor.
(3) La solicitarea poliÅ£iei rutiere, societăţile din domeniul asigurărilor comunică în termenul stabilit de aceasta copii ale documentelor referitoare la constatările amiabile de accidente înregistrate în evidenÅ£a acestora sau alte date expres cerute, în condiÅ£iile legii.

SECÅ¢IUNEA a 6-a
CirculaÅ£ia autovehiculelor în traficul internaÅ£ional

Art. 82
(1) Autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere ÅŸi remorcile înmatriculate în România pot trece frontiera de stat pe drumurile publice, dacă îndeplinesc condiÅ£iile cerute pentru a fi admise în circulaÅ£ia internaÅ£ională, iar conducătorii lor posedă permis de conducere valabil în condiÅ£iile stabilite prin tratatele la care România este parte sau care este eliberat de autorităţile competente ale statelor membre ale Uniunii Europene ori SpaÅ£iului Economic European sau a cărui valabilitate este recunoscută în aceste state pe bază de reciprocitate.
(2) Autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere ÅŸi remorcile înmatriculate în alte state pot trece frontiera de stat ÅŸi pot circula pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiÅ£iile tehnice prevăzute în ConvenÅ£ia asupra circulaÅ£iei rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968 ÅŸi ratificată de România prin Decretul nr. 318/1980, dar numai pe perioada cât sunt asigurate pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de autovehicule.
(3) Abrogat.
(4) Autovehiculele, tractoarele agricole sau forestiere ÅŸi remorcile înmatriculate în alte state, deÅ£inute de persoane care au sediul sau domiciliul în România, pot fi conduse pe drumurile publice pe o perioadă de maximum 90 de zile de la introducerea acestora în Å£ară, dacă sunt asigurate pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a pagubelor produse prin accidente de circulaÅ£ie.
(5) Persoanele care ÅŸi-au stabilit domiciliul ori reÅŸedinÅ£a în România pot să îÅŸi înmatriculeze autovehiculele sau remorcile la autoritatea competentă pe raza căreia au domiciliul ori reÅŸedinÅ£a, după caz.
(6) Autovehiculele ÅŸi tractoarele agricole sau forestiere înmatriculate în statele care nu sunt semnatare ale ConvenÅ£iei asupra circulaÅ£iei rutiere, prevăzută la alin. (2), sunt obligate să poarte în partea din spate semnul distinctiv al statului care a efectuat înmatricularea.

Art. 83
(1) Au dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice din România, dacă îndeplinesc condiÅ£iile prevăzute la art. 20 ÅŸi art. 23 alin. (1), titularii permiselor de conducere naÅ£ionale valabile, eliberate de autorităţile:
a) statelor membre ale Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, prevăzută la art. 82 alin. (2);
b) statelor membre ale Uniunii Europene;
c) statelor cu care România a încheiat un tratat privind recunoaÅŸterea reciprocă a permiselor de conducere auto.
(2) Pentru a conduce un autovehicul pe teritoriul României, persoanele care sunt titulare ale unui permis de conducere naÅ£ional eliberat de autorităţile unui stat care nu este membru al ConvenÅ£iei asupra circulaÅ£iei rutiere ÅŸi nici membru al Uniunii Europene ori cu care România nu a încheiat un tratat privind recunoaÅŸterea reciprocă a permiselor de conducere auto trebuie să posede ÅŸi permis de conducere internaÅ£ional.
(3) Permisele de conducere naÈ›ionale eliberate de autoritățile prevăzute la alin. (1), precum È™i cele a căror valabilitate este recunoscută de România în mod unilateral, deÈ›inute de persoane care au domiciliul sau reÈ™edinÈ›a în România în sensul art. 231 alin. (2), pot fi preschimbate cu documente similare româneÈ™ti, în condiÈ›iile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) În procedura de preschimbare a permiselor de conducere naÈ›ionale eliberate de autoritățile competente ale altor state cu documente similare româneÈ™ti, autoritățile competente pot elibera o dovadă înlocuitoare a permisului de conducere, în condiÈ›iile stabilite prin ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la alin. (3).
(5) Ministerul Afacerilor Interne, prin DirecÈ›ia Generală Permise de Conducere È™i Înmatriculări, emite permisul de conducere internaÈ›ional, în conformitate cu prevederile convenÈ›iei prevăzute la art. 82 alin. (2), în condiÈ›iile stabilite prin regulament. DispoziÈ›iile prezentului alineat nu aduc atingere activității de emitere a permisului de conducere internaÈ›ional de către asociaÈ›iile autorizate în acest scop potrivit tratatelor la care România este parte.

bottom of page